tankaristillhet

Alla inlägg den 30 september 2010

Av Broder J - 30 september 2010 20:12

Ibland menar folk att Bibeln har en väldigt dyster människosyn. Och i någon mån kan man väl tycka det. Bibeln målar krasst ut hur människan, hela tiden har vänt Gud ryggen (1 Mos 3). Som en följ av denna bortvändhet talar kyrkan om arvsynden. Psalmisten säger: "Se, i synd är jag född och i synd blev jag till i min moders liv." (Ps 51). I samma anda säger Job "En ren kan inte komma från en oren". Utan tvekan finns i Bibeln en dyster människosyn. Men samtidigt lär oss också Bibeln något viktigt om oss människor. Vi är skapade till att vara Guds avbild. Vi är skapade till att leva i gemenskap med Gud - och han har verkligen en mening med våra liv. Naturligtvis kan man hävda att Gudsavbilden gick förlorad i samband med fallet. Men likväl anges Gudsavbilden, efter fallet (!) som en orsak till att man inte ska döda andra människor i 1 Mos 9:6. Gud är komplex - och det är också Hans Ord. Genom Bibeln finns där en tydlig uppdelning mellan lag och evangelium. Mellan Gud vilja och Guds kärlek. Och den här komplexiteten är också något som blir tydligt hos oss människor. Det är en komplicerad bild av människan som ges oss i Bibeln. Den är positiv - men också negativ.


Jag tror att vi kristna, som hör till den evangeliska tron, väldigt ofta har tenderat att fokusera mer på arvsynden och den krassa bilden av människan snarare än den Skapelsenåd - det människovärde Gud har gett, vilket är mycket större än vi kan ana. För vi måste ju, tillsammans med David, också kunna bekänna: "Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad, min Gud."


Det finns två diken man kan falla i när det gäller den bibliska människosynen. Antingen där vi enbart dogmatiserar för arvsynden. Och den är en viktig lära - den säger oss hur det är ställt med oss egentligen. Men den säger också, rätt förstådd i ljuset av Guds kärlek, något om vidden, bredden och djupet i Guds kärlek. Det andra är att vi enbart talar om Guds allmänna skapelsenåd och glömmer bort arvsynden. Jämvikt är att föredra.


Vi lever i en tid när människosynen och människovärdet är hotat i flera avseenden. Människor misshandlas och förnedras. Många är de kvinnor som har våldtagits. I skrivandets stund är rapporteringen om den 27-årig flicka som har blivit mördad i Göteborg stor. Därför är det viktigt att, som kristna och kyrka, våga stå upp det människovärde som varje människa har fått av Skaparen. Samtidigt finns det människor, runt omkring oss, som lider av dåligt självförtroende och självkänsla. Dessa människor behöver också få höra hur värdefulla och högt älskade de är i Guds ögon.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards