tankaristillhet

Alla inlägg den 20 september 2010

Av Broder J - 20 september 2010 19:58

När jag läser psykologi blir jag mer och mer fascinerad. Det är jättespännande - även om jag ibland tycker det blir jobbigt. Varför? Psykologin beskriver vårt sinne och vårt handlande genom olika perspektiv. För mig blir detta ett, av många, tecken som pekar mot något avgörande. Det finns en Gud. Säga vad man vill om psykologin. Men psykologin beskriver något komplicerat. Den beskriver oss som varelser med ett förnuft och sinne - med förmåga att tänka. Detta mynnar ut i en viktig fråga - skulle människan, om hon vore en slump, så komplicerad? För mig, som i mitt resonemang, utgår från ett kristet perspektiv är det omöjligt att räkna bort en faktor. Gud. Fadern - som har skapat oss och uppehåller oss, Sonen - som frälser och bevarar oss och den Helige Ande - livgivaren som skapar tron i oss och som vittnar om Kristus. Om människan vore en slump tror inte jag att hon vore så komplicerad. Snarare är det logiskt att det finns en fullkomlig Designer som designar. Sedan är inte allt så fullkomligt och perfekt som Designern ville - men det är uppslag för en annan fråga.

Av Broder J - 20 september 2010 19:47

Ja, då är valet över... Det blir en borgerlig regering i år också. Själv tillhör jag dem som röstade på oppositionen. Varför? För att jag inte tycker att alliansen har skött sin politik på ett sådant sätt som man borde ha gjort.


Och, med många andra, tycker jag att det är obehagligt att Sverigedemokraterna har gått framåt. 5% av rösterna fick man rösterna och resultatet blev 20 mandat i riksdagen. Ja, det är fel. Jag tror att det kan vara farligt med SD och liknande partier. Utan tvekan. Men lika farligt tror jag det är när man försöker krossa SD och liknande ideologier med hat och förakt. Ondska föder ondska. Så enkelt är det. Det går, ytterst sällan, att slå ut det onda med det onda. Endast när vi låter kärleken får vara redskapet kan det onda besegras. Någon har sagt "Kärleken övervinner allt - låtom oss besegras av den". Låt det få vara grunden till vårt handlande snarare än motsatsen.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards