tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 10 juni 2012

Den yttre hållningen i Mässan

Av Broder J - 10 juni 2012 07:11

Inte sällan händer det att människor är avvaktande och lite tveksam till det yttre deltagandet i Mässan. Man tycker att hjärtats hållning är det viktigare och att den yttre hållningen är överflödig, ja, menar somliga, även skadlig. Jag tänker att utan tvekan är hjärtats tro och tillförsikt det viktiga. Samtidigt behöver vi det yttre deltagandet. Det kan hjälpa oss att rikta fokuset till trons källa och ursprung, nämligen Jesus Kristus. Genom att stå upp i gudstjänsten uttrycker det vår villighet att lovsjunga Gud. Men det kan också stärka vår vilja att lovsäga och prisa Honom som har älskat oss först. Genom att falla på knä vid syndabekännelsen uttrycker vi, konkret, att vi vill ödmjuka oss för Gud. Vi har syndat och handlat mot hur Gud vill att vi ska göra. Knäfallandet kan hjälpa vårt hjärta till ödmjukhet. Genom att falla på knä vid instiftelseorden uttrycker vi även där en ödmjukhet för Gud. Samtidigt är det ett uttryck för vördnad inför vår Herre. En vördnad för Honom som med sin kropp och sin själ ger oss liv i Altarets sakrament. Genom att korsteckna oss påminner vi oss om dopets nåd och treenigheten. Vi påminner oss om att Gud är en Gud för levande och inte för döda, ty Kristus lämmnade korset.


Man brukar inte sällan tala om "Lex credenci lex orandi" och "Lex orandi lex credenci". Det betyder: "Såsom vi tror, så ber vi" och "Såsom vi ber, så tror vi". Det är ett viktigt ledord när det gäller bön, men även liturgi. Liturgi betyder något i stil med Guds barns lek inför sin far. Det handlar om att vår tro får gestaltas i deltagandet i Mässan. Jag tror att vår tro kan påverkas om vi vågar att delta liturgiskt i Mässan genom att göra korstecken, falla på knä etc.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards