tankaristillhet

Alla inlägg den 8 januari 2011

Av Broder J - 8 januari 2011 08:28

I går kväll såg undertecknad ett inslag från kyrkomötet på Youtube. Hade jag sett det tidigare hade jag givetvis kommenterat det redan då. Frågeställningen var om man kan byta ut nattvardsvinet mot alkoholfritt. Låt mig delge några tankar.


I en luthersk tradition finns det ett fokus på Guds nåd och godhet. Genom tron allena, av nåd allena får en kristen bli ett Guds barn. Men Gud känner våra svagheter. Han vet hur ofta vi gång efter annan börjar tvivla på vårt barnaskap hos Honom. Han vet alla de gånger då vårt förnuft hindrar oss att tro på att Hans kärlek också gäller oss. Han vet att vi allt för ofta gör det som vi inte borde göra framför det vi egentligen borde. I sin oerhört stora godhet har Gud gett oss olika medel här i livet genom vilka vi kan få ta del av Hans nåd och bli stärkta i vår tro. Genom Bibeln kan vi se 4 medel att ta emot Guds nåd:

- Ordet.

- Dopet.

- Avlösningen.

- Nattvarden.


I nattvarden tar vi emot Jesus själv. Han ger sig i brödet och vinet åt oss och genom denna gåva stärker han vår tro, ger oss frimodighet och glädje. Inte alltid så att vi märker det - för som bekant älskar Gud oss även när vi som minst kan känna det. Nattvarden är bröd och vin. Den vise kan säga att det inte uttryckligen står något om vin i instiftelseorden. Men i St Lukas version av nattvardens instiftelse står det, när Jesus tar kalken, :

"Och han tog en bägare, tackade Gud och sade: "Tag detta och dela mellan er. Ty jag säger er att jag från denna stund inte skall dricka av vinstockens frukt förrän Guds rike kommer." (Lk 22:17-18)


Vinstockens frukt står det. Det har genom alla tider av Kyrkan (med undantag av vissa omtolkningar, tex nattvardsstriden på 1600-talet i Sverige då somliga undrade om man kunde använda öl istället för vin) förståtts som vinet. Detta mot bakgrund av den judiska påskmåltiden.


Frågan gäller som bekant om man kan ha alkoholfritt vin i nattvarden. Och vad är det rätta svaret på den frågan? Våra kyrkofäder sa "Deus semper major est" - "Gud är alltid större". Jag tror mycket väl att Jesus skulle kunna vara närvarande med sin kropp och sitt blod i en nattvard som firas med alkoholfritt vin, om det är gjort på druvors frukt. Jag vill verkligen inte begränsa Gud eftersom man lätt gör det. Men faran som finns i den här diskussionen är att man ständigt flyr det viktiga. Brödet och vinet är ju, enligt vår Kyrkas tro, inte bara bröd och vin. Nej, genom Guds Ords läsande och bönen om Andens närvaro, är det Kristi kropp och blod. Det är Jesus som har instiftat nattvarden. Han ger sig för oss i brödet och vinet - och vi får vila i tillit.


Jesus är vår Gud, vår befriare (med ett gammalt ord: frälsare) och vår vän. Han känner våra svagheter helt och fullt - varför skulle han instifta någonting som skulle vara skadligt för oss människor? Detta säger jag mot bakgrund av att den viktigaste anledningen till att man diskuterar frågan är faran att missbrukare kanske faller tillbaka i missbruk. Jag tror att man måste gå till tillitsfrågan och mer och mer betona den tryggheten som det finns att leva med Jesus - och att han genom nådens medel vill stärka tron hos oss. Här fyller utan tvekan den pastorala själavården en viktig funktion.

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards