tankaristillhet

Alla inlägg den 17 januari 2012

Av Broder J - 17 januari 2012 12:56

Jag funderar lite på begreppet identitet. Enligt definitionen av ordet på Wikipedia innebär det:

"Personlig identitet syftar inom filosofin på en självmedvetande persons essens, det som gör någon till just den person som den är och som gör att personen är samma person under olika tidpunkter, trots ytliga förändringar. Detta problemområde innefattar frågor som: Vad är jag? När började jag att vara? och Vad kommer att hända med mig när jag dör?"


Identitet är alltså det som gör oss till de vi är och som gör att vi är desamma under olika tidpunkter trots ytliga förändringar. Det finns många saker som påverkar en människas identitet. Studie, arbete och fritidsintressen påverkar (och det säger sig självt) vilka vi är. I mötet med andra människor blir vi en människa säger någon sociolog, och en annan säger "No man is an Island, an entire part of itself."


Identitet handlar ofta om vad vi klarar av att göra. I det stressade samhälle med höga krav som vi lever i idag påverkas självklart vilka vi är av andras höga förväntningar. När vi faller eller inte lever upp till kraven kan det följa att man får en dålig självkänsla. För många påverkas också identiteten från att ha gått från ett sammanhang till ett annat. För många blir det en verklighet när man går från att ha ett arbete till att bli arbetslös, eller varför inte från att ha studerat i många år till och sedan gå in i rollen att vara det man har studerat sig till.


Identitet är viktigt i ett kristet sammanhang. För vårt budskap om Jesu gåva om frälsning och kärlek vill säga något till alla människor. Mötet med Gud berör människor berör oss, och vill göra oss mer och mer till de Han har skapat oss till. St Augustinus säger "Mitt hjärta är oroligt till dess det finner vila hos dig." En människas identitet, hur vi är, kommer endast till sin rätt när vi möter den levande Guden. Budskapet i Bibeln är att en människa både är syndare och rättfärdig (simul justus et peccator), för att klä orden i en luthersk terminologi. Guds budskap är att alla människor har gått vilse från Gud och syndat (handlat i strid med Guds vilja). Samtidigt är Guds budskap att Han älskar oss. Att Han, genom Jesu Kristi död och uppståndelse, öppnat en väg till sig. Genom dopet och tron har vi fått ikläda oss Kristus själv.


Vår identit som kristna är inte något enkelt avsnitt. Att besvara frågan: Vem är jag? är de fakto en omöjlighet. För vilka vi är beror självfallet på många olika faktorer och omständigheter. Att säga något om kristna människors identitet som helhet är också det en omöjlighet. Men i allt får vi, som kristna, bygga vår identitet på Guds nåd och förlåtelse.

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards