tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Om helighet

Av Broder J - 19 januari 2012 09:50

Utifrån Bibeln och Kyrkans Tradition kan man säga mycket om Gud. De två största egenskaperna hos Gud är att Han är kärlek och helig. Alla andra egenskaper som används för att beskriva vem Gud är går in i dessa två ord. Gud är kärlek och Gud är helighet. Därför ska man aldrig spela ut den ena egenskapen till förmån för den andra. Under antagningskonferensen fick jag frågan om vem Gud är för mig, varpå jag svarade att Gud både är helig och kärlek. Gud älskar, det ligger i hans väsen. Samtidigt är Han väsenskild för oss. Ingen människa, kan efter Adam och Evas synd leva och samtidgt se Guds härlighet i all dess glans. Mose bad om att få se Guds ansikte. Gud visade sig för honom, men lät Mose bara se ryggen på sig. Ty se Guds ansikte förmår ingen här i tiden.


Jag skulle vilja blogga lite om helighet. För det första måste vi reda ut begreppet helighet. Att något är heligt innebär att det är avskilt och rent. Gud är avskild från synden. Han är skild från våra föreställningar om Honom. Bibeln och Kyrkans tradition ger oss ett svar på vem Gud är. Men att helt och fullt förstå vem Gud är kan vi inte förrän den dagen då vi får komma hem till Gud. Då kommer vi att förstå vem Han är, Honom som vi nu kan se i en gåtfull spegelbild.


Gud är helig. Men varje människa som tror på Jesus (Guds Son, och själv Gud) kallas till helighet. När vi döptes fick vi del av den Helige Ande som en gåva. Genom dopet är vi kallade att vara Guds barn, och att lyda Honom i kärlek. St Petrus skriver:

"Det står skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig. Om ni ropar "Fader" till honom, som opartiskt dömer var och en efter hans gärning, så vandra här i gudsfruktan under er tid som främlingar." (1 Petr 1:16-17)


Du och jag är kallade till helighet. Vi är kallad att lyda Gud och försöka stava på fullkomlighet. Att vi är kallade till helighet innebär inte något annat än en kallelse till avskildhet. Men det är väl ändå ett sekteristiskt tänkande? Innebär inte det att man ska dra sig undan och låsa in sig någonstans? Svaret på det är, som alltid, att se på Jesus Kristus. Vår kallelse är att älska Jesus och följa den väg som Han går. Han isolerar sig inte från världen. Men han låter sig inte påverkas världens sätt att leva. Han lever sitt i kärlek till Gud, sin far, och till sina medmänniskor. Han möter de som mest av allt har förbrytits sig mot den judiska lagen. Jesus möter äktenskapsbryerskan, tullindrivare, syndare och fattiga. Vägen som kristen i den tid vi lever är inte annorlunda än Jesu väg. Vår väg är att leva i världen, men inte av den, som St Thomas ab Aquino uttrycker det. Vår väg är att älska och visa kärlek mot alla människor, men först och sist Gud med hela vårt hjärta.


Att leva helighet är att först och sist söka fullkomligheten. Det handlar om att be och läsa Guds ord. Det handlar om att dagligen vända om till Gud i bön om förlåtelse. Det handlar om att så ofta det ges möjlighet söka Jesus i Eukaristins bröd och vin.


Det är lätt att tala om helighet, men det är svårt att leva heligt i vardagen. Det finns så mycket i vardagen som vill störa vår relation med Gud. Vi lever i en stressad tillvaro där det är svårt att ta sig tid att umgås med Gud. Vi säger ofta att vi inte har tid med bönen, och med mycket annat. Men egentligen är det just något vi har i största överflöd. Det finns tid och möjlighet att samtala med Gud. Ty han är inte långt borta från någon av oss.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards