tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

Kallelsen till helighet: Dopet

Av Broder J - 21 januari 2012 07:38

Ofta diskuteras frågan med dopet väldigt ingående. Ibland möts man av frågan vad som händer med människor som inte har döpts. Ibland diskuteras frågan om bara dopet krävs för frälsning.


Först av allt måste vi fastslå en sak. När en människa döps är det inte bara något symboliskt som sker. Det är inte bara så att prästen gjuter vattnet på barnets(/den vuxnes)panna. Något händer verkligen. En gnista av liv uppstår i en människas hjärta. Hennes namn blir skrivet i Livets bok, hon blir tvättad ren från synden och ondskan och - hon blir ett Guds barn. Dopet, tillika med Guds heliga Ord och nattvarden, är performativt. Det verkar förändring hos en människas. Paulus säger:


"Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet." (Rom 6:4)


I dopet korsfästs vi med Jesus. Men det är inte allt. Ty, vi mottar också i dopet liv och frihet. Det berättas att katekumenerna i fornkyrkan hade undervisning i den kristna tron ända fram till påsknattsmässan. Då döptes dessa och fick, genom sitt dop och medlemskap i Kyrkan, tillträde till Altarets sakrament. Så är det också i Katolska kyrkan där de som konverterar många gånger gör det just i anslutning till påsknatten. Med det understryks sambandet mellan påsken och dopet.


I ett annat sammanhang säger PAulus om dopet:

"18 Så led också Kristus en gång för våra synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe, för att föra oss till Gud. Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden. 19 I Anden gick han bort och utropade ett budskap för andarna i fängelset, 20 för dem som den gången var olydiga när Gud tåligt väntade under Noas dagar, medan arken byggdes. I den blev några få, åtta personer, frälsta genom vatten. 21 Efter denna förebild frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse, 22 han som har stigit upp till himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, furstar och makter har blivit lagda under honom." (1 Petr 3:18-22)


Inom exegetiken talar man om begreppet typos. Typos är saker, situationer och personer i Gamla testamentet som pekar fram mot Nya testamentet och Jesus. Paulus pekar på att syndafloden blev till räddning för de åtta personer som befann sig på Noas Ark. Och sedan kommer det: "Efter denna förebild frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse." För mig blir den här versen mycket tydlig. Genom dopet förmedlas Guds nåd och frälsning till människor på ett viktigt sätt. Dopet är viktigt, men det ska inte sluta bara där vid dopet. För i dopet ligger det en kallelse till något mer. En kallelse att följa Jesus Kristus i ord och gärningar. En kallelse att leva sin tro. Det ställer krav på våra församlingar. Vi måste som kristna gå in för de som har blivit anförtrodda åt oss. Vi måste ge barnen, på deras sätt, mer undervisning och hjälpa dem att tro på Jesus.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards