tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 24 april 2011

Påskdagen

Av Broder J - 24 april 2011 07:11

Det är påskdagen! Glädjens dag, Livets dag, Fridens dag! Den här dagen för snart 2000 år sedan hände något ofattbart stort. Jesus uppstod från de döda. Undret framför andra under sker - en död man uppstår från döden på den tredje dagen. Och det är inte nog. När Han uppstår från de döda finns det, genom Honom, också liv för dig och mig. Ett evigt liv utan slut. Genom tron på Honom äger vi det livet.


Jesus har uppstått från de döda. Han har övervunnit och besegrat djävulen, helvetet, ondskan och döden. Samtidigt kan vi notera att djävulen in i vår tid förleder oss att göra det som är ont. Vi kan konstatera att ondskan finns och att människor faktiskt dör. Hur går detta ihop? I Skapelseberättelsen liknas den Onde vid en orm. När en orm dör av att man trampar den  på huvudet rycker den till och kan göra så under en kort tid. Precis så är det med den Onde. Kristus har genom sitt lidande, sin död och uppståndelse trampat sönder den Onde. Den ondska vi ser här och nu är ett resultat av ormens dödsryckning. Och den dagen då Kristus kommer tillbaka på himmelens skyar ska ormen förintas helt.


Visst kan vi konstatera att människor dör - även människor som lever i tron på Jesus Kristus. Men för den människan, som genom dopet och tron hör till Jesus, är inte döden blir inte döden något annat än en sömn.


Påskens budskap är liv. Liv som Gud ger oss av nåd. Det latinska gratias och har gett upphov till vårt svenska ord "gratis". Gud liv i Jesus Kristus är gratis för alla människor. Vem som helst får ta del av det livet genom tron.


1. Lär mig, du skog, att vissna glad
en gång som höstens gula blad:
en bättre vår snart blommar,
då härligt grönt mitt träd skall stå
och sina djupa rötter slå
i evighetens sommar.

2. Lär mig, du fåglars glada tåg,
att draga hän med fröjdfull håg
mot obekanta stränder.
När allt är vinter här och is,
jag till ett evigt paradis
från köld och töcken länder.


3. Lär mig, du fjäril, vingad, lätt,
vad Herren ock åt mig berett,
där du mot höjd dig svingar.
I går dig puppan inneslöt,
i dag du glad ditt fängsel bröt:
min själ skall ock få vingar.


4. O Jesu Krist, som ur din grav
stod upp med evigt liv och gav
det ut åt världen vida,
giv mig ditt liv, att även jag
må efter bitter långfredag
min påskdagsmorgon bida.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards