tankaristillhet

Alla inlägg den 8 april 2011

Av Broder J - 8 april 2011 20:03

Finns så få saker som är så underskattade som att sätta sig ner vid en dator och släktforska. Det är roligt läsa in på bortgångna släktingar. Det är en helt annan värld. Man blir så in ihjärtat berörd när man kommer fram till något.


Vad är det som får oss att vilja släktforska? För mig är det många saker. Jag letar efter en pusselbit. Letar efter något litet som kan säga mig något om vem jag är. Att läsa i kyrkböcker kan bli rätt så ytligt. Samtidigt får man en inblick i en människas liv. Ser glädje- och sorgeämnen.


Två människoöden som verkligen har berört mig mycket är min farfars två morbröder. 1892 lämnade de sitt hem, där missbruk, fattigdom och sorg rådde. De lämmnade sitt hem 4 år efter att deras mor avled i lungsot. De vandrade över 100 mil upp till västernorrland och försörjde sig därjämte på vissa arbeten - de arbetade i skog, men fick också bo på nätter hos olika bönder. På något sätt hade de lyckats skaffa sig en phonograf och lyckades också på det sättet få pengar. Hade de varit 20 och 23 år gamla när de gav sig ut på den här eskipaden hade det varit enastående. Men de var inte det. De var 9 och 13 år gamla (!).


Året 1928 avled den ene brodern under tragiska omständigheter. 1940 gifte sig den andre brodern med sin hustru. Två år senare fick han en möjlighet att besöka sin hembygd. Genom kontakt med pastorsämbetet i församlingen lyckades han få adressen till sin yngsta syster. De som närvarade vid det mötet berättar om ett oerhört känslosamt möte mellan två syskon. Systern hade inte en aning om att hennes bror var vid livet. En lång stund stod de och höll om varandra på potatisåkern.


Jag vet inte när jag hörde talas om den här historien för första gånger. Om hur de två bröderna vandrade iväg. Om hur de slet ont, och hur en av dem på 40-talet kom tillbaka till sin hembygd. Men som många andra historier misstänker man att de är förskönade. Men det är inte den här historien. Den här faktiskt helt sann. Det blev vi varse när vi, 2006 efter månader av släktforskning lyckades ta kontakt med den ene broderns dotter.

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards