tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 1 mars 2012

Ansvaret att söka en församling

Av Broder J - 1 mars 2012 18:53

Miljontals människor söker sig varje söndagen, på Herrens och Uppståndelsens dag, till kyrkan för att fira gudstjänst. Miljontals människor drivs av kärleken till Jesus för att möta Honom i Ordet och sakramenten. Men miljontals andra människor söker sig inte till kyrkan. Somliga för att de inte är troende, andra för att man inte har hittat den "rätta församlingen".


Gud har gett ett frälsningsbud, ett evigt giltigt kärleksbrev till all mänsklighet. Så älskade Gud världen, skriver St Johannes, att han gav den sin ende son för att var och en som tror på Honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Det här är Guds kärleksbrev skrivet till varje människa. Alla människor får verkligen tro på Jesus. För att en människa ska kunna förbli i nåden och ha del av Kristi liv har Gud gett oss olika gåvor. Han har gett oss sitt Ord, sina sakrament, bönen - och brödragemenskapen, det vill säga församlingen. Gud har grundat sin Kyrka på jorden, och givit löftet att dödsrikets portar aldrig ska nå henne. Alltså är det viktigt för en kristen människa att söka sig till en församling. Det är egentligen inte bara viktigt - det är en plikt för en kristen att söka sig till en församling och fira gudstjänst.


I Skapelseberättelsen kan vi se att Gud har skapat människan till man och kvinna. Vi ser äktenskapets grundtanke i detta - att en man och en kvinna ska leva tillsammans. Men Guds skapande visar också på att Gud vill att vi ska gå gemenskapens väg. Vi ska inte endast gå till himmelen som enskilda individer. Han vill att vi ska vandra tillsammans. Därför har han gett oss församlingsgemenskapen.


En vanlig bild för Kyrkan är Kroppen. I 1 Kor 12 visar St Paulus på något viktigt. Vi är, genom dopet och tron, delar av samma kropp. Vi är delar av Jesus Kristus. Gud har gett olika delar av sin Kyrka olika uppgifter. Armarna kan inte göra samma sak som benen. Ögat kan inte göra samma sak som örat. Lungan kan inte göra samma sak njurarna. Men tillsammans utgör vi en helhet. Du och jag har fått olika gåvor. Somliga har fått gåvan att tro på mirakler i de mest mörka stunderna. Somliga har fått gåvan att bota sjuka. (1 Kor 12:9-10) Några har fått gåvan att vårda andra människors själar. Andra har fått gåvan att särskilt se och förmana människor. En del har kallelsen att vara herdar, andra har någon annan viktig uppgift. (Jfr Ef 4:11) Som spridda sädeskorn är vi viktiga. Men det är först när vi kommer tillsammans som varje litet sädeskorn kan smältas samman till en brödkaka.


Paulus förmanar oss strängt:

"Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band: en kropp och en Ande, liksom ni kallades till ett hopp, det som tillhör er kallelse, en Herre, en tro, ett dop, en Gud som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla." ( Ef 4:2-6)


Det är viktigt att söka sig till en församling. Och det är viktigt att våga ge sig ut och leta efter en församling. För den som söker ska finna, som Bibeln säger.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards