tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 25 mars 2012

Ordet har blivit människa

Av Broder J - 25 mars 2012 18:50

 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. En man trädde fram, sänd av Gud. Hans namn var Johannes. Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, för att alla skulle komma till tro genom honom. Själv var han inte ljuset, men han kom för att vittna om ljuset. Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen. Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte. Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud. Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. (Joh 1:1-14)


Det finns någonting som skiljer kristen tro från de flesta andra religioner. När andra religioner talar om att människan ska klättra upp till Gud, göra sig likadan Gud, säger Kristen tro något annat. Gud har blivit människa. Gud har kommit till oss som ett litet spädbarn och fötts som Jungfruns son. Det är julens budskap. Men det är också dagens budskap. Jungfru Marie bebådelsedag är den dag då Gud blir ett litet foster i Marias mage. Den Gud som är överallt, som tronar i himmelen har blivit ett vänlöst foster i Marias mage. Jungfru Marie bebådelsedag ställer oss inför frågan vad det innebär att vara människa.


På Jesu tid fanns det en sekt som kallades för gnosticism. Det var en väldigt förandligad tro som betonade att människan skulle frigöra kunskaper i sitt inre. Gnosticimen talade om att det var något syndigt att vara människa, dvs ha en fysisk kropp. Av den anledningen uppmuntrades till extremt tung asketism och späkelse. När Johannes skriver sitt evangelium skriver han i en kontext där gnosticismen är ett faktum. När han skriver i det första kapitlet finns där en udd mot all gnostisk föreställningar att det är syndigt att vara människa. Han skriver att Ordet, dvs den Helige, Gud, blir människa. Tänk så anstötligt för gnostikerna! Att Gud blir någonting som man själv betraktar som syndigt. Det säger något viktigt om den kristna tron. Det är inget syndigt att vara människa. Det är någonting gott att vara människa. Gud har själv vandrat på jorden, i Jesus Kristus, som människa. Gud skapade människan till sin avbild. Därför har vi all anledning att vara tacksamma för att vi är människor. Frågan vi får ställa oss är vad det betyder för oss att Gud har blivit människa.


Att vara människa är inte något syndigt. Däremot finns det, sedan syndafallet, en bortvändhet från Gud hos oss människor. Vårt sinnelag och det som det innebär att vara människa har blivit grumlat. Först hos Jesus blir det grumlade helt, det skadade läkt. Ser man på kyrkoåret märker man hur allt hänger samman. Samtidigt som vi närmar oss Jerusalem i fastetiden stannar vi upp inför undret som sker när Gud blir ett foster hos Maria. Samtidigt som vi blir varse detta går blicken 9 månader fram när Jesus föds i Betlehem. Och mitt i allt detta finns faste- och påsktiden för våra ögon. Glädje och sorg, lidande och triumf hänger intimt samman.


Marie Bebådelsedag är en dag som bryter fastetiden. Det är en dag når vi får brista ut i tacksägelse till Gud och till den lilla flickan Gud valde att bli född av.


 


Bild från:

http://lenaz.net/pask12.htm

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards