tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 31 mars 2012

Om abort, down-syndrom och människosyn

Av Broder J - 31 mars 2012 09:37

Vad är en människa att du ser henne, en människoson att du tar dig an honom?

Psalmisten skriver så i Ps 8. Hela psalmen är präglad av tacksamhet inför Skapelsen. Den är präglad av en ödmjukhet inför Skaparen.


Vad är en människa att du ser henne? De orden får vi forma till en fråga. Vad är en människa? Vilket värde har människan i dina ögon, och i Guds ögon? I Guds ögon är alla människor värdefulla. Varje människa är skapad till att vara Guds egen avbild - skapad till att älska och återspegla den kärlek som Gud älskar oss med. Profeten Jesaja skriver:


"Eftersom du är dyrbar i mina ögon, högt aktad och älskad av mig, ger jag människor i ditt ställe, folk i stället för ditt liv" (43:4)


Och det faktum att människan är skapad till Gud förbjuder att döda människor:

"Den som utgjuter människoblod, hans blod skall utgjutas av människor, ty Gud har gjort människan till sin avbild." (1 Mos 9:6)


För en vecka firade Kyrkan undrens under - det faktum att Gud själv har blivit människa för vår skull och delat vårat liv. Som jag skrev i bloggen då ger det perspektiv på att vara människa. Det är något gott att vara människa, ty Gud själv är i Kristus människa.


Gud har skapat varje människa. Samtidigt har något hänt i relationen mellan människa och Gud. Människan vände i Skapelsen Gud ryggen och det fick konsekvenser. Synden kom in i världen på grund av detta. Det innebär att den naturliga relationen till Gud har deformerats och blivit vad det inte var tänkt att vara. Det är en viktig aspekt att bära med sig när man talar om människosyn. Men det innebär inte att vi ska ha en låg syn på människan. Sina gåvor och sin kallelse kan inte Gud ångra, står det Skrivet. Gud älskar människan och ser på henne med djup kärlek som något värdefullt. Så är också vi kallade att tänka och se på varandra.


Den senaste tiden har frågan om människans värdighet och okränkbarhet ifrågasatts på olika sätt. Förespråkare finns som vill effektivare kunna komma fram till om ett barn med Down-syndrom eller någon annan utvecklingsstörning. Människans värde är beroende på om vi har handikapp eller inte. Har vi inte något handikapp kan vi älskas och mötas av kärlek och förväntan. Har man något handikapp får man ett sämre värde. Ja, faktum är att några italienska etiker till och med vill öppna upp för att abortera efter födseln då man hävdar att ett barns kognitiva funktioner inte är tillräckligt utvecklade för att kunna bestämma sin existens.


Det finns många faktorer i vår tid som hotar det mänskliga värdet. Men vi är inte helt utlämnade. Du och jag har möjligheten att påverka på olika sätt. Vi har möjligheten att påverka människor med det främsta vapnet av alla - nämligen. Vi har möjligheten att be Gud om att allt fler inser vilket högt värde varje människa har - född som ofödd, med Down-syndrom som utan.


Jonas Helgessons krönika kan jag med värme rekommendera att läsa:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=301576

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards