tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 7 april 2012

Påskens budskap

Av Broder J - 7 april 2012 07:34

Ordet frälsning har sin grund från den tid då man hade slavar. Då hade slavarna en boja för att markera att de inte var fria. När de blev fria slog man sönder bojan. Detta kallades för frihalsning - bojan var runt halsen.


Påskens budskap pekar på frälsningens verklighet. Igår följde vi Frälsaren ända fram till Korset. Vi kunde läsa om hur Han bar korset själv till Golgata, hur Han hånades och skymfades - hur han korsfästes. När Jesus dör där på korset dör också våra synder. På korset är våra olika synder fastspikade, en gång för alla. När Jesus, i sin sista stund, utropar "Det är fullbordat" är det verkligen fullbordat. Aposteln säger:

"Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset." (Kol 2:13b-14)


 

Syndens makt är sönderslagen genom Korset


Långfredagens budskap, som jag sa igår, är både sorgesamt och glatt. Det är glatt för att det visar oss att bojan av förnedring, synd och skuld en gång för alla är sönderslagen. Jesus har gått före oss och berett rum för oss. Vilka saker i ditt liv finns det som du ångrar och plågas av? (Svara inte mig i en kommentar, men svara dig själv på den frågan.) Vilka saker finns det i ditt liv som är tungt och som du mår dåligt över? Allt detta är något som Jesus har burit på korset. Som du får tro på, och i ditt hjärta bevara. Det är värt att ta till sig vad profeten säger om Herrens lidande tjänare (dvs Jesus):

"Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade." (Jes 53:4-5)


I natt firas påsknattsmässor på olika håll, inte bara i vårt land, utan i hela världen. I dessa brukar man, av gammal fornkyrklig tradition, förrätta dop. I den tidiga kyrkan döptes man oftas på påsknatten för att markera närheten mellan dopet och påsken. Den som är döpts har blivit delaktig både i Kristi död och uppståndelse. Dopet är ett sätt att räcka friheten från syndens boja till oss. St Paulus skriver:


"Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet." (Rom 6:4)


"I honom blev också ni omskurna, inte med människohand, utan med Kristi omskärelse, då ni avkläddes er syndiga natur och begravdes med honom genom dopet. I dopet blev ni också uppväckta med honom genom tron på Guds kraft, han som har uppväckt honom från de döda." (Kol 2:12

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards