tankaristillhet

Alla inlägg den 20 april 2012

Av Broder J - 20 april 2012 19:29

Undertecknad har hakat på modeflugan Facebook. Nästan överallt läser man om detta. De flesta företag av allehanda slag använder sig av Facebook för att marknadsföra sig.


Utan tvekan kommer mycket gott genom Facebook. Det blir lättare att hålla kontakt med vänner. Det är lättare att hålla sig uppdaterad när det gäller nyheter. Själv har jag genom Facebook haft möjlighet att hålla kontakt med släkt och vänner som jag förmodligen aldrig skulle fortsättningsvis ha kontakt med. Gamla klasskamrater man ytligt blivit bekant med genom olika skolor. Många vänner jag lärt känna över internet har jag, genom Facebook, kommit att lära känna mer. Samtidigt finns det baksidor när det gäller Facebook. (Ja, inte kakrecept och sånt, som ni förstår.  ) Facebook blir lätt en plattform där man vräker ur sig sina känslor, vilket bland annat tar sig uttryck i smutskastning av personer. Det finns många unga människor som har fått sitt självförtroende förstört på grund av mobbning och trakasserier.


Kanske blir Facebook lätt ett substitut för människor som behöver en annan form av hjälp? Kanske söker man snarare bekräftelse på Facebook än hos en psykoterapeuten - trots att terapeuten genom samtalet kunde hjälpa vederbörande att bearbeta vissa saker i ens liv? Kanske blir Facebook lätt ett sätt att skriva av sig diverse konflikter i stället för att konfrontera människor i verkliga livet?


I tidningar och på TV blir man med jämmna mellanrum varse människor som får sparken på grund av vad de skrivit på Facebook. Kanske genom en statusuppdatering där man inte är solidarisk med sin arbetsgivare.Kanske genom en statusuppdatering där man har skrivit om hur man haft en spritfest. Det är viktigt att vi ger akt på vad vi skriver på Facebook. Särskilt om man befinner sig i ett arbete där man vårdar och tar hand om människor. Vilket förtroende ger man i en sådan situation?


Facebook har gett mig många fina tillfällen i samtal och diskussion. Det kan vara ett bra sätt att nå ut med budskapet om Jesus. Men det kan likaväl stjälpa människors förtroende för kristna om man märker att de som representerar Kyrkan, som är Kristusbärare genom dopet och tron, och kanske genom tjänsten, lever på ett sätt som inte är förenligt med kristen tro. Kanske statusuppdateringar om alkohol? Kanske om svordomar? Kanske om offentliga förolämpningar om människor?

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards