tankaristillhet

Direktlänk till inlägg 7 april 2012

Drömmen om kyrkan

Av Broder J - 7 april 2012 20:14

En broder och vän i Kristus har en blogg som jag varmt och innerligt kan rekommendera: Nämligen Ord26. Han publicerar där en krönika med rubriken "Drömmen om en kyrka". I en serie tänkte jag försöka stanna upp inför det här med Drömmen om kyrkan.


Apostlarnas ord

Min dröm om kyrkan är en kyrka som just är kyrka. För att detta ska vara möjligt behövs det en grund som är stabil och säker att stå på. En Kyrka som inte vilar på en trygg grund blir en skör kyrka och dess budskap blir snart nog ett kappvändarbudskap. Kyrkans grund vilar inte på någon annan än Jesus Kristus. Det är hans Kropp vi som kristna tillsammans, i den Helige Anden, utgör. Grunden är Jesus Kristus. Men för att lära känna Jesus Kristus behöver vi veta vem Han är. Vem Jesus är kan vi inte gissa oss till. Det är för den sakens skull nödvändigt att vi hämtar vår kunskap i vem Jesus är genom Guds Ord i Bibeln, och i traditionen. Bibelns texter vittnar tydligt och klart vem Jesus är. Därför är det högst angeläget att Kyrkan får forma sig av Guds ord.

 

Det grekiska ordet för kyrka är "kyriake", som betyder Herren tillhörig. Enligt vad en präst sa i en föreläsning kan ordet kyriake också betyda "de som är i ring runt Kristus". Min dröm om Kyrkan är en kyrka som mer och mer kommer närmare Jesus. En Kyrka som lyssnar och tar emot Guds ord såsom det verkligen gör anspråk på. En Kyrka som inte hela tiden skiftar åsikter för att passa in i samtiden.

   

Kanske tänker vi lätt att Guds ord är något dött och tomt som hör en förgången tid till. Men aposteln säger istället:

" Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar." (Hebr 4:12)


Guds Ord är performativt. Det är levande och levandegörande. Det är genom Ordet, Guds tilltal, som liv en gång bröt fram. Att hålla sig till Guds Ord, både i Bibeln och Traditionen, är inte att höra samman med något dött och förgången, utan något dynamiskt och levande.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Broder J - 6 mars 2014 19:07

Det har gått otroligt lång tid sedan jag skrev här inne senast. Under den tiden är det mycket som har hänt i mitt liv på många olika plan. Sedan jag skrev här sist har jag genomlevt sorgen att en nära familjemedlem fått diagnosen Alzheimer, jag har h...

Av Broder J - 29 april 2013 19:00

För en tiden gavs jag möjlighet att predika i en församling. Jag delger härmed predikan.   1”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. 2I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er?...

Av Broder J - 29 april 2013 18:39

Ja, det var verkligen mycket länge sedan jag skrev här senast. Jag vågar knappt titta efter hur länge sedan det är jag skrev här. När jag tittar efter i viss bävan ser jag det senaste inlägget gjordes den 5 november. Sedan det datumet har otroligt my...

Av Broder J - 5 november 2012 18:21

Är det få människor som läser den här bloggen nu för tiden. Det kan jag verkligen inte klandra någon. Jag har aldrig strävat efter att göra den här bloggen till någon stor grej, utan snarare velat lätta hjärtat under stundom och skriva ut lite tankar...

Av Broder J - 8 augusti 2012 18:09

Om en vecka går flytten. Inför det känner jag både vemod och förväntan. Vemod för det konkret innebär att bryta upp. Förväntan för att det ska bli så otroligt roligt att få börja studera igen. Jag har verkligen längtat efter att börja studera, förkov...

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards