tankaristillhet

Alla inlägg den 15 februari 2011

Av Broder J - 15 februari 2011 20:39

Jag har läst C.S Lewis böcker om Narnia - jag vet inte hur många gånger jag har gjort det. Och ibland finns det vissa fraser som dyker upp i mitt medvetande vid vissa situationer i mitt liv. Ett sådant är från boken "Prins Caspian och skeppet gryningen". Lucy, Edmund, Eustace och Caspian mfl kommer till en ö. Där finns några osynliga väsen som, vi senare får reda på, är dvärgar. Öns härskare är en trollkarl, och enligt en av dvärgarna, är det enda som kan göra dvärgarna synliga är att skicka in en flicka i trollkarlens hus och låta henne läsa en trollformel ur dennes "trollbok". Lucy gör det - inte frivilligt utan av rädsla. När hon är där läser hon om en trollformel hur hon ska kunna veta vad ens vänner tycker om henne. Nyfiken som hon är tar hon sig mod och läser den. Och hon får se en liten glimt som gör henne ledsen och förkrossad. En av hennes närmsta vänner säger en sak om henne till en bekant som hon blir förtvivlad över. I detta uppenbarar sig Lejonet Aslan för Lucy. Han frågar henne varför hon gjorde som hon gjorde. Vad hon svarar vet jag inte. Däremot vet jag att samtalet med Aslan mynnar ut i att Lucy förstår att hon har gjort orätt och att detta kommer få konsekvenser för hennes relation till sin vän. Aslan berättar för Lucy att det inte var vännens uppfattning om henne - utan att hon sa det av rädslan för den andra personen. Lucy ställer frågan vad som hade hänt om hon inte hade handlat som hon gjorde. Aslan svarar henne att ingen någonsin kommer få reda på vad som hade hänt om vi hade handlat annorlunda.


Ofta i livet som människor möter vi de där stunderna när vi funderar över vad som hade hänt om vi handlat annorlunda  en specifik situation. Vad hade hänt om jag hade sökt ett annat gymnasieprogram än vad jag gjorde? Vad hade hänt om jag inte hade sagt de där dumma sakerna till de där människorna som jag egentligen älskar? Det enkla svaret finns där. Vi kommer aldrig att få reda på hur saker hade blivit annorlunda. Det är lätt att vara efterklok. Men mitt i allt detta finns där budskapet om nåd och förlåtelse. Budskapet som säger att för den som lever i Kristus har något nytt börjat. (2 Kor 5)


Stundtals brottas jag ofta med grubblandet. Man börjar älta saker som man inte kan förlåta sig själv för. Att man ser sina synder och tar lärdom av dem är en sak. Men grubblandet över saker man gjort kan lätt bli en ond cirkel som hämmar mig i mitt liv som människa och som kristen. Bara genom att komma med det till Kristus kan jag bli fri. För, som Jesus själv säger, endast Han kan ge den frid som världen inte kan ge.

Presentation

Den här bloggen villa vara lite i varje. Ett sätt att nå ut med budskapet om Jesus, men även att skriva om personliga funderingar och delar ur mitt liv. Anonymiteten är självvald. Om du vet vem jag är ber jag dig ödmjukt att inte, här i bloggen, nämna mig

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards